علف زن

Grass Trimmers

انواع دستگاه علف تراش علف زن، حاشیه زن

 دستگاه های علف تراش با نام های مختلفی مانند علف زن، حاشیه زن، براشکاتر، داس موتوری علف زن کوله پشتی  علف زن دوشی موتوری شناخته می شوند. دستگاه علف تراش ، فارغ از برند، مدل های مختلفی دارد که بهتره قبل از خرید با آنها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. آرمان دیزل، با توجه به تجربه چند ساله ی خود در فروش و تهیه انواع دستگاه علف زن موتوری، سعی دارد در ادامه نکات مهم انتخاب یک علف تراش موتوری را مطرح نماید.

آرمان دیزل دستگاه های علف زن مثل دستگاه های علف زن دوشی و علف تراش پشتی و علف زن برقی را به فروش می رساند.

علف تراش دوشی ، علف تراش پشتی و علف زن موتوری از جمله انواع دستگاه های علف تراش ها هستند. از لحاظ موتور علف زن ها دارای موتورهای دو زمانه و چهار زمانه هستند. هر کدام از این نوع موتورها دارای محاسن و معایب خاص خود هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

کاربردهای دستگاه علف زن

علف زن در ابتدای ورود به بازار مصرف، فقط برای مبارزه با علف های هرز و کوتاه کردن چمن ها مورد استفاده بودند. اما پس از چند سال ابتکارات زیادی در استفاده از این دستگاه ایجاد شد و الان می توان گفت که اگر شما یک دستگاه علفزن خوب داشته باشید می توانید با آن بیش از 10 کار مختلف را انجام دهید. انجام امور مختلف با دستگاه علف زن با ابداع الحاقی ها و انواع تیغه شروع شد.

عمده کاربرد های جدید علفزن ها

  1. برداشت علوفه مانند یونجه
  2. برداشت گندم، جو و حبوبات ( که با استفاده از تیغه الماسه انجام می گیرد)
  3. شخم سطحیو وجین کردن بین محصولات کشاورزی و پای درختان با استفاده از انواع الحاقی شخم زن و وجین کن
  4. انتقال آب با استفاده از الحاقی پمپ آب
  5. کندن چاله ها برای چال کود و کاشت نهال
  6. همچنین تبدیل علفتراش به سمپاش با استفاده از پمپ مخصوص سمپاشی

موتور علف زن ها

از لحاظ ظرفیت موتور، علف زن ها دارای موتورهایی با ظرفیت 26، 35، 43 و 52 سی سی هستند. همچنین مدل های جدید موتور چهار زمانه با قدرت 50 سی سی اضافه شدن که به خاطر قدرت زیاد نسبت به بقیه موتورهای چهار زمانه که قدرت خروجی 2 اسب بخار می باشد وارد این مجموعه شدند. این موتور ها قدرت های مختلفی را به مصرف کننده ارائه می دهند که می تواند بسته به کاربرد مورد انتظار و همچنین میزان بودجه در نظر گرفته شده آنها را انتخاب نماید.

قطعا هر چه ظرفیت موتور علف زن ها بالاتر باشد، قدرت بیشتری را تحویل دستگاه داد و کار با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت پس قیمت علف زن ها با افزایش ظرفیت موتور ها افزایش می یابد.

انواع علف زن از نظر شاسی و طریقه ی نصب

 

از منظر نوع شاسی، دستگاه داس موتوری، دارای مدل های دوشی و پشتی است.

مدل دوشی معمولا به صورت حرفه ای تر شناخته می شوند، اما در برخی مناطق و کاربردها مدل پشتی جواب دهی بیشتری دارد. به مدل های پشتی علف زن کوله پشتی نیز می گویند.

  1. علف زن دوشی

مدل های دوشی با استفاده از یک شفت مستقیم نیرو را از موتور دریافت و به گیربکس انتقال می دهد. استفاده از یک شفت فلزی باعث افزایش قدرت انتقالی و نیز کاهش نیاز دستگاه به تعمیر می شود. اما این نوع دستگاه علف زن یک مسئله ی اساسی برای کاربر آن ایجاد می کند. این مسئله، تحمل وزن دستگاه فقط در یک دوش می باشد. که باعث کاهش زمان استفاده، آسیب به شانه در دراز مدت و همچنین افزایش خستگی می شود. همچنین دستگاه علفزن دوشی برای استفاده در زمین های صاف و هموار مناسب می باشد اما برای مناطق شیب دار و یا برای تمیز کردن زیر درختان کمی با مشکل روبرو می شود. این نوع دستگاه برای استفاده و نصب الحاقی شخمزن می تواند مناسب باشد چون شفت مستقیم می تواند نیروی مورد نیاز را به راحتی انتقال دهد (اما باز وزن روی یک دوش فرد احساس خواهد شد) ولی برای نصب الحاقی اره جهت برش شاخه های درختان مناسب نیست چون امکان مانور کمتری خواهد داشت.

  1. علف زن کوله پشتی

علفتراش های پشتی مانند یک کیف کوله پشتی به پشت فرد بسته می شوند. علفتراش پشتی با استفاده از دو بند در پشت کاربر قرار می گیرد و فشار وارد شده به دو قسمت تقسیم می شود و فرد احساس خستگی کمتری خواهد داشت و می تواند مدت زمان بیشتری را به فعالیت خود ادامه دهند. این نوع شاسی دست های کاربر آزاد است و تسلط بیشتری بر روی دستگاه دارد. در استفاده از علفزن پشتی نیز نکات مثبت و منفی مطرح می باشد. این نوع حاشیه زن قابلیت نصب الحاقی شخم زن را دارد، اما با توجه به وجود یک قسمت فنری در روی شفت انتقال قدرت، امکان بریده شدن این قسمت وجود دارد. البته فنر علف زن پشتی قیمت بالایی ندارد. استفاده از الحاقی اره با این نوع علفزن بسیار راحت تر می باشد و کاربر امکان مانور ساده تری خواهد داشت. علف زن کوله پشتی می تواند برای استفاده در زمین های شیب دار و مبارزه با علف های هرز در سطح باغ و زیر درختان کاربرد بهتری داشته باشد. عیب اصلی علفزن های پشتی، تعریق پشت کاربر می باشد. که می تواند در هوای گرم تابستان اذیت کننده باشد.

 

آشنایی با قسمت های دستگاه علف زن:

دستگاه علف زن در فارسی به نام های مختلفی شناخته می شود. علف زن، حاشیه زن، یونجه زن، دروگر کوله ای یا علف تراش یا علف زن بنزینی از جمله نام هایی که در ایران به این دستگاه اطلاق می گردد.

دستگاه علفتراش از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. علف تراش از 4  قسمت اصلی تشکیل شده است.

  1. میله انتقال نیرو 
  2. گیربکس
  3. موتور علف زن که در دو نوع دو زمانه و چهار زمانه 
  4. تیغه و محافظ 
میله انتقال دهنده نیرو

قسمت مهم دوم میله انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. این قسمت در 2 فرم ساخته می گردد. مدل دوشی و مدل پشتی که هر دو وظیفه ی یکسان اما شکل متفاوت دارند.

میله انتقال دهنده نیرو در مدل دوشی

در مدل دوشی حاشیه زن ها داخل لوله، یک شفت مستقیم جایگذاری شده است. شفت نیرو را به کمک سیستم کلاچ گریز از مرکز از موتور دریافت و در انتهای خود آن را به گیربکس انتقال می دهد.

میله انتقال دهنده در مدل پشتی 

در مدل علف زن کوله پشتی قسمت انتقال بصورت دو تیکه طراحی می شود. قسمت اول بصورت انعطاف پذیر و قسمت دوم بصورت شفت. قسمت انعطاف پذیر متشکل از یک فنر و شیلنگ داخل آن است. در این حالت فنر به کلاچ متصل شده و قدرت را به شفت انتقال می دهد. شفت نیز مانند شفت علفتراش دوشی نیرو را به گیربکس انتقال می دهد.

گیربکس علف تراش

گیربکس علف تراش قطعه ای است که به انتهای شفت وصل می گردد. بصورت استاندارد در روی دستگاه های براشکاتر گیربکس علفزنی نصب می شود. این قطعه قدرت را از شفت علفزن دریافت و با چند درجه انحراف به تیغه انتقال می دهد. گیربکس علفزن سرعت چرخش شفت را با مقداری افزایش به خروجی ارسال می کند. جهت حرکت تیغه ها در صورت نگاه از بالا، به صورت چپ گرد می باشد.

انواع موتورهای دستگاه علف تراش:

اکثر موتورهای علف زن (حاشیه زن ها) از سوخت بنزین یا مخلوط بنزین یا روغن استفاده می کنند. اما در مدل های جدید از باتری به جای موتور بنزینی استفاده شده است. در ادامه در مورد انواع موتورهای علف زن و علفتراش و همچنین مزایا و معایب آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع موتور علف زن از لحاظ طراحی:

روی دستگاه های علف زن موتور های مختلفی نصب می گردد. این موتور ها هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ طراحی با هم متفاوت هستند. اگر مدل شارژی یا همان علف زن شارژی را در نظر نگیریم، دو نوع موتور از لحاظ طراحی و ساختار روی علفزن ها نصب می گردد. این موتورها در طول زمان و با توجه به مزایا و معایبی که داشتند بهبود بخشیده شده اند. انواع موتورهای علف زن از لحاظ طراحی عبارتند از:

  1. موتور دو زمانه
  2. موتور چهار زمانه

تفاوت این دو موتور در نوع ساختار ، قدرت ، نوع سوخت و کارای میباشد. تفاوت دیگر این دو موتور با هم تفاوت قیمت های آنها است

موتور 4 زمانه از لحاظ قیمت از موتور 2 زمانه گران تر می باشد چون موتور 4 زمانه از لحاظ ساختار داخلی پیچیده تر از موتور 2 زمانه است، همین امر باعث بالا بودن قیمت آن می گردد.

موتورهای 4 زمانه:

همانطور که می دانید موتورها هنگام کار سیکل کاری مشخصی را تکرار می کنند. در موتور های 4 زمانه این سیکل 4 مرحله دارد.

  1. مرحله اول مکش ترکیب سوخت و هوا به داخل سیلندر،
  2. مرحله دوم تراکم ترکیب سوخت و هوا،
  3. و مرحله سوم عمل کردن شمع و احتراق است. در این مرحله پیستون با توجه به احتراق، پیستون به سمت پایین فشار داده می شود. در این مرحله انرژی مورد نیاز برای کار موتور تامین می شود.
  4. در مرحله چهارم تخلیه دود از داخل سیلندر است.

این 4 سیکل در دو دور کامل شفت ایجاد می شود.

نکته ی دیگر در مورد موتور 4 زمانه حاشیه زن ها، استفاده از روغن برای خنک کاری قطعات و روغن کاری است. وجود همیشگی روغن داخل موتور باعث روغن کاری قطعات شده و طول عمر موتور را افزایش می دهد.

از لحاظ عملکردی در روی دستگاه حاشیه زن این نوع موتورها یعنی موتور 4 زمانه

  1. بسیار کم صدا هستند.
  2. دود بسیار کمی نیز تولید می کنند
  3. و دیرتر نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

علفزن با موتور 4 زمانه برای کار علفچینی، برداشت گندم و جو بسیار مناسب است.

موتور علف زن 4 زمانه در ظرفیت های 35 سی سی عرضه شده اند و در محصولات جدید شرکت هیوندایی از موتورهای 50 سی سی نیز بکار رفته شده است که قدرت بیشتر نسبت به مدل قبلی دارد.

انواع الحاقی های دستگاه علف زن

همچنین می توان از الحاقی های اره و پمپ آب و همچنین الحاقی علف جمع کن نیز در آن استفاده نمود تا به علف تراش شخم زن یا شخم زن کوله پشتی تبدیل گردد.

اما استفاده از الحاقی شخمزن، بخصوص در مدل هایی که موتور 35 سی سی دارند توصیه نمی گردد. روش تشخیص دیگر موتورهای 4 زمانه جداگانه بودن محل روغن و بنزین است.

موتورهای 2 زمانه:

در موتورهای دو زمانه این سیکل کاری موتور کوتاه تر است. در این موتور ها مراحل مختلف بصورت 2 به 2 با هم انجام می شود. موتور از دو محفظه ی جداگانه تشکیل شده است. محفظه ی سیلندر و محفظه ی داخلی موتور. هنگامی که سیلندر بالا می رود،

سوخت موجود در داخل سیلندر متراکم می شود و همزمان سوخت از کاربراتور به داخل محفظه ی موتور کشیده می شود. پس از عمل کردن شمع و پیستون به سمت پایین حرکت می کند.

با این حرکت بصورت همزمان سوخت داخل محفظه به داخل سیلندر منتقل می شود. همچنین با فشار سوخت دود نیز از سیلندر خارج می شود. در این حالت طبیعی است که مقداری از سوخت نیز با دود از سیلندر خارج شود. در نتیجه ی این عملکرد سرعت این نوع موتورها بیشتر از موتورهای 4 زمانه است.

به دلیل وجود دو مرحله احتراق موتوری، به این نوع موتورها به صورت لفظی دو زمانه گفته می شود.

روغن در موتور های دوزمانه

موتورهای دو زمانه به دلیل عدم وجود روغن در داخل موتور، به مقداری روغن داخل سوخت نیاز دارد. این روغن وظیفه روان سازی قطعات را دارد. ولی ناچار باید با بنزین بسوزد. پس مقدار ترکیب روغن و بنزین معمولا 1 به 25 است. یعنی 40 سی سی برای هر لیتر بنزین.

همچنین شما می توانید برای عملکرد بهتر دستگاه، از روغن های مخصوص موتورهای دو زمانه استفاده نمایید. اما چون موتور این مدل حاشیه زن روغن کاری مناسبی را دریافت نخواهد کرد، تعداد خرابی قطعاتشان زیاد است.

اما بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که قطعات آن ها ارزان تر از موتور 4 زمانه است. همچنین چون موتور ساده تر است، هزینه تعمیرات نیز کمتر هست. اما این نوع موتور علفتراش دو ویژگی دیگر نیز دارد. سوختن روغن توام با بنزین در موتور ایجاد دود می کند.

این دود در بین درختان و در فصل کار بسیار مشهود است. در موتور دو زمانه صدای موتور بیشتر از موتور 4 زمانه می باشد. پس هنگام انتخاب به این موارد باید توجه داشت.

مزایا و معایب موتورهای علف زن 2زمانه و 4زمانه:

موتور 2 زمانه 

  • هزینه نگهداری و تعمیرات پایین در طولانی مدت
  • استهلاک بالا به خاطر نبود روغن در مخزن جداگانه
  • دود زیاد به علت سوختن سریع بنزین و وجود روغن در داخل آن
  • صدای بالا و زیاد
  • قدرت بالا و استفاده راحتر و سریعتر

موتور 4 زمانه

  • هزینه نگهداری و تعمیرات بالا در طولانی مدت
  • استهلاک پایینبه خاطر استفاده از روغن به صورت جداگانه و روغن کاری موتور و خنک نگداشتن آن
  • دود کم به خاطر جداگانه بودن بنزین از روغن
  • صدای پایین و کم به خاطر استهلاک پایین
  • استارتسریع
  • اما قدرت پایین نسب به مدل 2 زمانه