مراحل انتخاب موتور برق مناسب

مراحل انتخاب موتور برق مناسب

اگر نوع موتور برق خود را مشخص کردید، به مرحله‌ی جدیدی از انتخاب موتور برق مناسب خواهید رسید. برای انتخاب موتور برق مناسب باید مراحل دیگری را نیز پشت سر گذاشت. اول اینکه هدف خرید را مشخص کرد. هزینه در نظر گرفته شده را تایین کرد، میزان استفاده از موتور برق را تشخیص داد و سپس مرکز فروش معتبری برای خرید موتور برق انتخاب نمود. در ادامه هر یک از مراحل انتخاب موتور برق مناسب را مورد بررسی بیشتری قرار داده‌ایم.

هدف از خرید موتور برق

هدف خود را از خرید موتور برق تایین کنید. این که شما برای چه مصرفی نیاز به خرید موتور برق دارید، بسیار مهم است. هدف خرید موتور برق ممکن است مصارف بزرگ و صنعتی باشد یا مصارف کوچک خانگی. آیا شما برای تامین برق مورد نیاز یک کشتی دریایی موتور برق می‌خرید یا برای تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های کارخانه یا مصرف روزانه لوازم خانگی خود.

اگر شما موتور برق را برای کارهایی کوچک خریداری می‌کنید،‌ بهتر است موتور برق‌های خانگی را انتخاب کنید. موتور برق‌های صنعتی همانطور که توانایی بیشتری در تولید برق دارند، جاگیر هستند و قیمت بالایی دارند. از طرف دیگر خرید موتور برق خانگی برای مصارف بزرگ، دور از عقل است. چرا که شما مجبور خواهید شد دوباره موتور برق خریداری کنید.

تعیین کردن میزان استفاده از موتور برق

میزان استفاده از موتور برق بسیار مهم است. این که شما به طور متوسط چقدر از موتور برق استفاده می‌کنید. گاهی موتور برق خریداری شده تنها در زمان‌هایی استفاده می‌شود که برق شهری قطع شود. به این نوع از استفاده، استفاده در مواقع اضطراری گفته می‌شود. مسلما در همچین مواقعی میزان استفاده از موتور برق، زیاد نیست.

در مواقعی که موتور برق به عنوان منبع تامین کننده اصلی نیروی برق در نظر گرفته می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. چرا که میزان استفاده از نیروی برق در این مواقع بالاتر خواهد بود. البته این مسئله تایین کننده میزان مصرف نیست. هر کس با توجه به هدفی که از خرید موتور برق دارد، میزان استفاده از موتور برق را نیز برآورد می‌کند.

تعیین کردن میزان برق مورد نیاز

یکی از مسائلی که در انتخاب موتور برق مناسب تاثیرگذار است، میزان برق مورد نیاز ما است. چرا ما باید میزان برق مورد نیاز خود را تایین کنیم و چرا میزان برق مصرفی ما در خرید موتور برق مناسب مهم است؟ جواب این سوال واضح است. ما باید بدانیم در هر ثانیه چه میزان توان مصرفی داریم. زمانی که دستگاه‌های ما n وات در ثانیه برق مصرف می‌کنند، موتور برق باید چیزی مساوی یا بیشتر از n وات برق تولید کند. اگر میزان برق تولیدی موتور برق کمتر از n وات باشد، دیگر پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود. همیشه در خرید موتور برق،‌ موتوری خریداری کنید که به نیازهای احتمالی شما هم پاسخ دهد. به طور استاندارد توان تولید برق در موتور برق‌ها بازه‌های استاندارد و از پیش‌تایین شده‌ای دارند. اگر حدود مصرف خود را بدانید، انتخاب موتور برق متناسب با نیازتان کار سختی نخواهد بود.

مشخص کردن توان خروجی دستگاه

اولین کاری که برای مشخص کردن توان خروجی موتور برق مورد نیاز انجام می‌دهید چیست؟ باید لیستی از کلیه دستگاه‌های خانه یا کارخانه تهیه کنید. این لیست می‌تواند شامل دستگاه‌هایی باشد که به طور همزمان کار می‌کنند یا همه‌ی دستگاه‌ها را شامل شود. روی هر دستگاه میزان توان مورد نیاز دستگاه آورده شده است. وسایل آشپزخانه یا وسایل کارگاه جوشکاری شما دفترچه یا راهنمایی روی خود محصول دارند. شما می‌توانید با مراجعه به شناسنامه دستگاه از میزان توان مورد نیازتان آگاه شوید. اگر توان مصرفی روی دستگاه درج نشده است، از دیگر مولفه‌ها استفاده کنید.

وات برابر است با ولت در آمپر. یعنی اگر از توان مطلع نبودید، مقادیر ولت و آمپر را در هم ضرب کنید.

بعد از این که تمامی دستگاه‌ها را به اضافه توان مصرفی آنها لیست کردید، لوازمی را که موتور القایی و چرخشی دارند مشخص کنید. توان مصرفی این دستگاه‌ها را باید دو برابر در نظر بگیرید. چرا که برای روشن شدن، به توانی دو برابری نیاز دارند. یخچال یک نمونه از دستگاه‌هایی است که برای روشن شدن به دو برابر میزان توان مصرفی نیاز پیدا می‌کند. دیگر وسایل مانند لامپ نیاز به ضرب در دو ندارند. توان راه‌اندازی آنها با توان مصرفی آنها برابر است.

سپس توان تمام دستگاه‌ها را با هم جمع کنید. موتور برق شما باید توان خروجی بیشتر از مجموع توان‌ها داشته باشد. همواره بخاطر داشته باشید ممکن است دستگاهی به خانه یا کارخانه‌ی شما اضافه شود. در این صورت توان مصرفی دستگاه‌های آتی، باید پیش‌بینی و لحاظ شود. 

مراجعه به مرکز فروش موتور برق

اصالت دستگاه خریداری شده بسیار حائز اهمیت است. برند موتور شما، نشان‌دهنده کیفیت موتور برقی شماست. بهتر است تحقیقات جامعی درباره انواع برند موجود در بازار داشته باشید.

در صورت امکان بهتر است برای خرید هر برند، به نمانیدگی موتور برق همان برند مراجعه کنید. خرید موتور برق از نمایندگی‌ها یا مراکز فروش معتبر، چند مزیت دارد. اولین مزیت پرداخت هزینه واقعی دستگاه است. مزیت دوم، استفاده از گارانتی و ضمانت دستگاه می‌باشد.

اگر نیاز به مشاوره بیشتری داشتید، به چند فروشگاه و نمایندگی سر بزنید. این کار باعث می‌شود فارق از بازارگرمی فروشندگان، اطلاعات مفید و منصفانه‌ای نسبت به برندهای مختلف به دست بیاوردید.

اگر پول کافی برای خرید موتور برق مورد نیاز خود را ندارید،‌ نگران نباشید. موتور برق استوک یا موتور برق دست دوم نیز می‌تواند کار شما را راه بیاندازد. البته به این نکته باید توجه کنید که خرید موتور برق استوک باید زیر نظر یک فرد باتجربه صورت بگیرد. چرا که علاوه بر قیمت‌گذاری دستگاه، سلامت دستگاه نیز باید بررسی شود.

چند نکته در انتخاب موتور برق خانگی

  • برای مصارف خانگی، بهتر است موتور برق خانگی خریداری کنید.
  • صدای موتور برق در خانه، ممکن است موجب آزار شود. برندی خریداری کنید که میزان صدای تولیدی آن پایین باشد.
  • اگر در شهر زندگی می‌کنید موتور برق بنزینی خریداری کنید، درست است که موتور برق دیزلی نسبت به موتور برق بنزینی مزیت‌هایی دارد، اما خرید بنزین برای شما راحت‌تر است.
  • اگر یک موتور برق سیار خریداری کنید، می‌توانید علاوه بر خانه، در مسافرت نیز از موهبت برق برخوردار باشید. موتور برق‌های سیار همانند یک کیف سامسونیت هستند و جابجایی آنها آسان است.
  • وجود بنزین یا گازوئیل در خانه خطرناک است. برای نگهداری آنها تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. بی‌توجهی به امنیت نگهداری بنزین و گازوئیل اتفاقات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

چند نکته در انتخاب موتور برق صنعتی

  1. برای موتور برق‌های صنعتی، موتور برق دیزلی پیشنهاد بهتری است. چرا که تهیه سوخت در همچین مواقعی به صورت عمده انجام می‌گیرد و دسترسی به گازوئیل امکان‌پذیر است.
  2. راندمان بالای موتور برق دیزلی، قیمت سوخت پایین و استهلاک کمتر دستگاه در این موتورها برای شما، مزیت‌های مهمی محسوب می‌شوند. علاوه بر این موتور برق دیزلی، از استحکام بالاتری نیز برخوردار است.
  3. اگر محیط کارگاه یا کارخانه شما محیطی بی‌سر و صداست، صدای بلند برخی موتورهای برقی، ممکن است موجب آزار باشد. در صورتی که آلودگی صوتی برای شما اهمیت دارد به صدای موتور برق خریداری شده دقت کنید.
  4. شما باید پیش‌بینی‌های لازم در رابطه به زیاد شدن دستگاه‌های برقی را داشته باشید. اگر حدس می‌زنید دستگاه‌های کارگاه یا کارخانه شما بیتشر می‌شوند، هنگام خرید توان مصرفی مورد نیاز خود را بالاتر در نظر بگیرید.